Asociaţia de artă şi tradiţie Coconiţe
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.
Căutare
 
 

Rezultate pe:
 


Rechercher Cautare avansata

Ultimele subiecte
» Salonul de desen
Belly dance............ EmptyDum Noi 13, 2011 5:23 am Scris de Lavinia Răileanu

» De la suprarealism la hiperrealism cu Sergiu Grapa
Belly dance............ EmptyDum Noi 13, 2011 5:14 am Scris de Lavinia Răileanu

» Dansuri traditionale romanesti
Belly dance............ EmptyMar Iun 21, 2011 9:17 pm Scris de Lavinia Răileanu

» Fii unul dintre noi!
Belly dance............ EmptyLun Mai 23, 2011 5:39 pm Scris de Lavinia Răileanu

» DANSURI ANSAMBLUL COCONITE
Belly dance............ EmptyLun Mai 23, 2011 5:28 pm Scris de Lavinia Răileanu

» Concursuri de desen
Belly dance............ EmptyLun Mai 23, 2011 4:23 pm Scris de Lavinia Răileanu

» ProArtContemp
Belly dance............ EmptyMar Apr 12, 2011 6:03 pm Scris de Lavinia Răileanu

» Un alt EU!...
Belly dance............ EmptyMar Feb 01, 2011 6:50 pm Scris de Ursachi Dayana

» Dans irlandez
Belly dance............ EmptyMar Dec 28, 2010 10:04 pm Scris de Lavinia Răileanu

Galerie


Belly dance............ Empty
Navigare
 Portal
 Index
 Membri
 Profil
 FAQ
 Cautare
Parteneri
forum gratuit

Parteneri
forum gratuit


Belly dance............

In jos

Belly dance............ Empty Belly dance............

Mesaj Scris de Lavinia Răileanu Lun Iun 14, 2010 12:39 am

Ce este dansul oriental?

Din cele mai indepartate timpuri, belly dance-ul a fost si va ramane una dintre cele mai frumoase cai de exprimare artistica a frumusetii, feminitatii si a bucuriei de a trai. Este prilejul de a apropia sufletele si de a comunica natural si liber, dincolo de orice conditionari. Dansul inseamna celebrarea vietii, iar dansul oriental prin excelenta se adreseaza FEMEII, ca o chemare spre a patrunde misterele unei lumi in care frumusetea, gratia, senzualitatea, magia si pasiunea sunt atributele ce transforma femeia obisnuita intr-o fascinanta dansatoare.
In antichitate, femeile din Orient o adorau pe Zeita Mama (in functie de cultura: Ishtar, Isis, Shakti etc.) cea care se manifesta in fiecare dintre ele si le inzestra cu puterea de a da viata: orice finta umana se naste din pantecul femeii si se duce la finalul vietii in pantecul pamantului. Pantecul femeii era considerat lacas al lumii interioare si al vietii, iar ombilicul o proiectie a centrului Universului. Formele voluptoase erau ca o reflexie a vitalitatii si implicit a fortei feminine ce se trezea prin intermediul dansului ritualic.
Dansul s-a transmis din generatie in generatie si cu timpul femeile au inceput sa danseze la fiecare ocazie cu care se intalneau, cu atat mai mult cu cat religia le impunea sa stea in camere separate de barbati (aceasta traditie se mai pastreaza si astazi, in anumite regiuni din lumea araba).

Dans oriental versus dans din buric

Expresia "dans din buric" este traducerea din engleza a numelui (foarte popular) "belly dance" care, la randul sau, este traducerea expresiei franceze la "danse du ventre", data de armata lui Napoleon, care a descoperit dansul oriental dupa campania de cucerire a Egiptului din 1798. Dansatoarele egiptene i-au socat pe soldatii francezi care au considerat costumele si miscarile lor languroase drept un afront sexual.
Soldatii, exponenti ai unei societati franceze puritane in care biserica epocii desconsidera dansul, au facut o interpretare (partial) eronata alimentata desigur si de fanteziile lor si au vazut in dansatoare niste prostituate, iar dansul lor l-au numit "la danse du ventre".
Consacrarea expresiei a avut loc ulterior, la Targul International din Chicago din 1893, cu ocazia expozitiei "The Streets of Cairo". "Belly dance" a fost un nume-carlig suficient de scandalos incat sa atraga privirile vizitatorilor catre dansatoarele din Orientul Mijlociu prezente la expozitie.
In functie de zona geografica sau de imaginatia oamenilor, dansul oriental a primit mai multe denumiri, astfel: Raqs al Sharqi sau Raks Sharki (denumirea clasica din Egipt), raks baladi ("dansul oriental folcloric", Egipt), raks farruh ("dansul fericirii", Liban), oryantal dansi ("dans oriental", Turcia), danse du ventre ("dansul din abdomen", Franta), belly dance ("dansul din abdomen", SUA - respectiv, ca nume derivate: oriental dance, arabic / arabian dance, middle eastern dance, mideastern oriental, egyptian oriental, raqs arabi)... si desigur "dans din buric" (in Romania, ca o traducere inexacta a expresiei "belly dance".

Tehnica dansului oriental

Desi sunt mii de miscari autentice specifice dansului oriental, majoritatea deriva din 12 miscari fundamentale. Practicarea in mod sustinut a acestor miscari de baza, atat de un incepator cat si de un dansator cu experienta este esentiala pentru a fi eficient.
Practicand cele 12 miscari principale veti stapani vocabularul esential al pasilor pentru toate stilurile de dans oriental traditional sau modern.

Miscarile soldurilor de tip staccato:
1) Rasucirea soldurilor
2) Miscarile de atac, de lovire cu soldurile
3) Ridicarea si coborarea soldurilor
Miscarile de rotire a soldurilor:
4) Figurile 8 ( orizontale si verticale )
5) Cercurile orizontale
6) Cercurile verticale
Miscarile de rotire a cutiei toracice
7) Cercurile orizontale
Cool Cercurile pe diagonala
9) Cercurile verticale cu ondulatii
Miscarile bratelor, umerilor si capului
10) Miscarile de unduire a bratelor ( valuri)
11) Rotirea umerilor si Snake Arms
12) Miscarea de alunecare a capului


Tehnica esentiala consta in izolarea diferitelor parti ale corpului si miscarea lor in mod independent fie simultan, fie succesiv. Miscarile de baza sunt: shimmy (miscari foarte rapide - "tremurici", ondulatii (de exemplu semnul infinitului, acel opt orizontal sau vertical, realizat cu soldurile), rotiri, valuri, piruete, ridicari sau coborari de solduri, pasi specifici ("pasul camilei" si transferuri de greutate de pe un picior pe celalalt ("giuvaierul".
Muzica este de origine orientala din tari ca Egipt, Turcia, Liban sau Tunisia. Figurile individuale de dans se intalnesc pentru a forma un flux continuu pe calea melodiei, insa o importanta deosebita se acorda accentelor care trebuie punctate prin miscari corespunzatoare. In mod traditional, dansatoarele sunt desculte, pentru a mentine legatura lor cu energiile pamantului.
Cel mai adesea, dansatoarele folosesc accesorii diverse ca: voaluri, zills-uri (sau "sagat" in araba), bastonul, sabia, esarfe, lumanari, tavi (cu lumanari), candelabru (pus pe cap) sau chiar un sarpe, fiecare cu o simbolistica aparte.

Ce efecte are acest tip de dans?

Revenind acum la semnificatia si valoarea acestui dans pentru noi femeile,trebuie sa stim ca belly dance-ul inca este considerat a fi o forma de arta cuturala care are beneficii extraordinare pentru orice femeie care il practica. Frumusetea lui vine din insasi faptul ca prin natura sa este destinat femeilor si se potriveste perfect corpului feminin. El a fost creeat de catre femei pentru femei si este caracterizat de miscari line, rafinate si senzuale ale trunchiului, alaturi de uimitoare miscari ale soldurilor si bazinului.
Indiferent daca esti scunda sau inalta, cu forme pline sau sau atletica, tanara sau de varsta inaintata…belly dance-ul este oaza de frumusete, destindere si bucurie pe care orice femeie ar trebui sa o savureze.

Belly dance-ul te ajuta sa dobandesti un corp armonios, frumos modelat, tonus si flexibilitate, si mai ales o tinuta corporala eleganta, gratioasa. Este un exercitiu foarte bun pentru a ne mentine o stare buna de sanatate, deoarece tonifiaza organele interne fara a fi solicitant, elimina tensiuni din zona abdomenului si energizeaza corpul. Aceasta este chiar o particularitate a belly dance-ului, faptul ca in loc sa consume energie si sa ne epuizeze, dimpotriva-aduce aport de energie si dinamizeaza intens. Dupa un dans sau o sedinta de belly dance, va veti simti revigorate… proaspete…si stralucitoare. Este de asemeni o modalitate foarte frumoasa si placuta de autocunoastere, de amplificare si exprimare a senzualitatii, a rafinamentului, a puterii de fascinatie. Intr-un cuvant…a feminitatii specifice fiecarei femei.

In general, femeile care vin la cursurile de dans oriental sunt atrase de senzualitatea acestui dans, dar si de promisiunea unui abdomen ferm si plat. In timp, ele descopera si alte efecte, cum sunt: imbunatatirea sistemului cardio-vascular; prevenirea osteoporozei; imbunatatirea conditiei fizice si tonifierea muschilor; cresterea prizei de constiinta asupra propriului corp si marirea puterii de coordonare a miscarilor; cresterea energiei vitale; reducerea stresului; arderea caloriilor; armonizarea trupului; depasirea inhibitiilor si a timiditatii; descoperirea si exprimarea feminitatii.


Stiluri de dans oriental

Astazi, belly dance-ul are mai multe forme, în functie de tipul de muzica folosita ca fundal. Astfel, avem variantele care folosesc muzica traditionala orientala sau cele care folosesc acordurile moderne. Însa, oricare ar fi muzica folosita, belly dance-ul ramane un dans unic
din punct de vedere al frumusetii miscarilor si senzualitatii pe care o transmite privitorului.
Bogatia neasemuita a dansului oriental - raks sharqi - izvoraste din impletirea sa armonioasa cu diferite stiluri de dans si culturi (in majoritate din Orient) care l-au influentat de-a lungul istoriei sale indelungate (se pare ca dansul oriental este cea mai straveche forma de dans a lumii!). Am realizat in sprijinul acestei afirmatii o scurta trecere in revista a regiunilor geografice in care dansul oriental face parte din cultura nationala sau este deja o traditie, respectiv a stilurilor de dans inrudite cu acesta:

EGIPT ("inima" dansului oriental)
I

n Egypt, exista trei forme principale ale dansului traditional: Beledi/Baladi, Sha'abi, si Sharqi care sunt asociate belly dance-ului. Atat locatia cat si ocazia cu care presteaza fac o diferentiere enorma a modului cum sunt perceputi dansatorii. Spre exemplu, dansatorii invitati la nunti sunt priviti in mod diferit fata de dansatorii din cluburile de noapte. “ Drept dovada, la ceremonia de nunta, o dansatoare presteaza in fata cuplului din cand in cand, pentru ca mirii sa isi puna mainile impreuna pe burta si pe sanii ei, in timpul dansului, in semn de fertilitate.”

In timp ce arabii din Orientul Mijlociu fac distinctie intre “dansul de oras” (de scena si cabaret) si “dansul de la tara” (dansurile populare, folclorice), cei din Statele Unite si Europa folosesc termenul de “belly dance” in mod generic pentru ambele stiluri, ei tinand cont doar de punctele comune si anume de folosirea aceluiasi tezaur de miscari izolate. (Ex: miscarea izolata a soldurilor).

1. ***stilul folcloric ***
- Sha' abi (chaabi): Sha'abi este un termen generic folosit pentru toate acele dansuri prestate de localnicii din mediul rural care aduna comunitatea impreuna pentru a celebra diverse evenimente, cum ar fi spre exemplu nuntile sau manifestarile politice.

2. ***stilul folcloric si urban***

- Beledi inseamna “din popor” si este un stil egiptean foarte popular ce datateaza de la inceputul secolului al XX-lea. A aparut cand fermierii s-au mutat la oras si au fost nevoiti sa danseze in spatii mici, restranse. Tot in aceasta perioada a mai avut loc o schimbare in muzica, si anume, introducerea instrumentelor din vest (saxofonul, orga, acordeonu,,,).
Beledi este stilul de dans cel mai folosit in Egipt pentru toate genurile de muzica, inclusiv pentru muzica pop din vest. Femeile danseaza acest stil la nunti, acasa si in cluburi.
Costumul folosit pentru acest dans este de regula o rochie lunga dreapta sau mulata, fara maneci, cu maneci trei sferturi sau cu maneci lungi, brodata cu paiete si margele, confectionata eventual din materiale lucioase sau sclipitoare si care este numita “rochie beledi”.

- Saidi - Raks Assaya – Dansul cu bastonul
In nordul Egiptului intalnim un dans mai complex si mai competitiv, un dans ritmat, energic, plin de viata care foloseste un ritm specific, numit Saidi. Acest dans a carui caracteristica o reprezinta miscarea accentuata a soldurilor precum si lipsa elementelor teatrale - este adesea dansat cu un baston ornamental confectionat din bambus. Femeile folosesc acest baston pentru a imita de fapt dansul barbatilor, insa cu miscari cat mai gratioase si feminine.

Exista doua tipuri de tipuri de Saidi dansat cu bastonul:
1. Tahtib – dansul traditional de lupta al barbatilor
2. Raks Assaya – dansul practicat in egala masura de barbati si femei la show-uri si petreceri, intr-o maniera mult mai acrobatica de manuire a batului.
Femeile danseaza Raks Assaya imbracate cu o rochie dintr-un material de tip plasa, ornamentata cu fire argintii sau aurii, ori o rochie beledi, careia ii adauga o centura sau o esarfa legata in jurul soldurilor si eventual cu un voal pe cap.

3. *** stilul clasic ***-

Raks Sharqi este stilul clasic de dans cel mai mediatizat atat pe scena cat si la TV – in special in filmele vechi egiptene, din anii ’30 – ’40, cand a inceput sa se faca simtita prezenta stilului “de cabaret”. Aceasta este si imaginea pe care a preluat-o Vestul si care a inspirit Hollywood-ul cu privire la “dansul oriental” si la costumul format dintr-un sutien si o centura impodobite cu paiete, margele, banuti si fusta lunga, vaporoasa, taiata pe parti sau pantalonii tip “harem”. Muzica este cu un puternic caracter emotional si spiritual si se adreseaza cu precadere femeilor care vor sa-si exprime prin dans sentimentele cele mai profunde.
Spre deosebire de stilurile Sha’abi si Beledi care sunt usor de dansat mai ales la petreceri si in locuri restranse, Raks Sharky este un dans de scena plin de rafinament si eleganta, care necesita o pregatire prealabila datorita dificultatii miscarilor, aceasta fiind si cauza principala care determina femeile egiptene doar sa il priveasca decat sa il execute.

TURCIA

Stilul Cabaret – cel mai raspandit in Turcia, se poate spune ca se situeaza la polul opus al spectrului de dansuri orientale fata de stilul egiptean. "Orice merge" pare sa fie fraza care caracterizeaza filozofia de lucru. Dansatorii sunt deseori foarte expansivi cu miscari largi, pamantene dar sariturile si multe din miscarile soldurilor sunt comune. O alta caracteristica a dansatorilor turci o reprezinta costumele, care sunt mai “sumare” in comparatie cu celelate tari.
Sunt doua miscari particulare specifice stilului turcesc:
Lasarea pe genunchi ( ca si cum am sta in genunchi cu picioarele pliate sub noi ), pozitie folosita mai ales petru balansarea sabiilor sau a candelelor ( candelabrelor cu lumanari ).
Lasarea pe spate – desi aceasta miscare arata intradevar foarte bine, ea supune genunchii la un stres incredibil deoarece consta in rotire si lasarea pe spate intr-un mod cat mai abrupt in aceasta pozitie.

PERSIA/ IRAN

Bandari – dansul specific zonei Persia/Iran este putin diferit fata de cel din majoritatea tarilor din Orientul Mijlociu, datorita faptului ca are mai putine miscari abdominale si ondulatii. In schimb, miscarea armonioasa a bratelor, miscarea de shimmy a umerilor precum si rasucirile sunt aceleasi. La fel ca si dansul din Golf (Khaleegy), acest dans foloseste miscarile de rotire a soldurilor dupa schema: dreapta – stanga - dreapta, stanga – dreapta –stanga. La petreceri, persanii formeaza o hora si danseaza in cerc asteptand ca unul din ei sa treaca in mijloc si sa danseze “solo” la incurajarile si aplauzele prietenilor. Principalele variatii ale acestui dans dans sunt date de miscarile bratelor.

EMIRATELE ARABE / GOLFUL PERSIC

Khaleeji sau Saudi este dansul specific Arabiei Saudite precum si tarilor arabe din Golful Persic. Acest dans difera foarte mult de Saidi egiptean prin costume, ritm si miscarile propriuzise.
Costumul specific femeilor pentru acest dans este numit thobe nashal – o rochie foarte larga, viu colorata si cu o broderie bogata, purtata de regula deasupra altor haine. Thobe nashal este folosita in acelasi timp ca accesoriu principal constituind elemental de baza pentru acest stil de dans. La aceasta tinuta nu se foloseste esarfa de solduri sau centura pentru ca dansatoarele sa isi poata invarti rochiile voluminoase pe ritmul muzicii - punctul cheie fiind reprezentat de miscarile ritmice prin care ele isi scutura parul lung.


***Belly dance-ul nu este doar despre a arata frumoase ci mai ales despre A FI frumoase.

Te invit asadar sa dansezi! Te invit sa descoperi si sa savurezi arta magica a dansului oriental, care incanta de mii de ani inimile privitorilor prin feminitatea pe care o degaja, prin maiestria unor miscari ce scot in evidenta atat de frumos farmecul feminin si formele voluptoase.

Orice femeie, indiferent de varsta, inaltime sau greutate poate incerca dansul oriental.***

Legende ale dansului oriental

Taheya Carioca (1920-1999), una dintre cele mai apreciate prezente feminine in lumea culturala araba a anilor '90
Taheya Carioca a fost considerata ca fiind cea mai admirata si longeviva reprezentanta a dansului oriental in lumea araba. Cariera ei a inceput la varsta de 14 ani, debutand ca dansatoare intr-un renumit club de cabaret din Cairo, si a durat timp de 60 de ani. A luat lectii de dans oriental in Cairo si a excelat deasemeni in dansul brazilian numit “karioka”, ceea ce a dus si la schimbarea numelui ei din Taheya Mohamed in Taheya Carioca. Si-a perfectionat reprezentatiile, incorporand in dansul ei elemente si pasi specifici dansul brazilian.
Talentul Taheyei nu s-a limitat doar la dans ci a excelat deopotriva ca si actrita si cantareata, jucand in peste 200 de filme si piese de teatru de-a lungul perioadei “Epocii de Aur” a Egiptului. Taheya s-a facut cunoscuta si a cucerit publicul (prin intermediul filmelor de cinematograf si a televiziunii ulterior) atat datorita virtuozitatii uimitoare ca si dansatoare ( se spune ca nu a intrecut nimeni gradul ei de maiestrie raportat la perioada in care a trait) cat si datorita telentului ei de a folosii cuvintele, stilului volubil si jucaus, si a inclinatiei de a flirta in timpul reprezentatiilor ei.
Taheya s-a stins din viata in 1999, in urma unei cariere impresionante, la varsta de 79 de ani.

Samia Gamal - locul 2 in topul dansatoarelor egiptene a anilor '90
Samia Gamal s-a nascut in 1924 intr-un mic orasel egiptean. Dupa ce s-a mutat la Cairo impreuna cu familia ei, a primit invitatia de a dansa in compania de dans a Badiaei Masabni, cea care a fost fondatoarea dansului oriental modern. Samia Gamal a devenit in scurt timp solista si a introdus in reprezentatiile ei tehnici de balet si dans latino.
A dansat alaturi de Taheya Carioca, fiind considerata cea mai buna dansatoare din Egipt, dupa Taheya. Stilul ei foarte revolutionar in ceea ce priveste dansul oriental a atras multe critici asupra ei deoarece a adus elemente inovatoare dansului clasic arabesc. A fost cea care a evoluat pentru prima oara pe scena purtand pantofi cu toc.
In 1949 a fost desemnata de catre regele Farouk al Egiptului ca fiind “dansatoarea nationala a Egiptului”, fapt care a atras atentia Statelor Unite asupra acestei faimoase stele arabesti. A urmat ulterior o bogata cariera ca si actrita, incepand sa joace in filme de la varsta de 24 de ani, atat in Egipt cat si in SUA. Prezenta charismatica a Samiei in filmele egiptene si internationale, a facut ca dansul oriental sa fie recunoscut si admirat in intreaga lume.
In 1972, Samia Gamal a incetat sa mai danseze dar a revenit totusi dupa varsta de 60 de ani pana in jurul varstei de 70. A incetat din viata pe 1 decembrie 1994, la Cairo.
Samia Gamal si Taheya Carioca au avut multe in comun. Au provenit din aceeasi clasa sociala si s-au afirmat amandoua, adolescente fiind, in acelasi club din Cairo. Au fost apreciate si admirate atat ca dansatoare, cat si ca actrite de film dar mai important decat atat este faptul ca si-au dorit sa aduca dansul oriental la nivel de arta si… au reusit.

SURSA - http://ro.netlog.com/dansoriental/blog
Lavinia Răileanu
Lavinia Răileanu
Admin

Numarul mesajelor : 264
Data de inscriere : 26/08/2009
Varsta : 37
Localizare : Sat Chişcăreni, Comuna Şipote, Jud.Iaşi

https://www.youtube.com/user/lainiacreata

Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum